کد مطلب:164560 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

در تعیین قاتل آن جناب است
بدان كه همه ی لشكر شقاوت اثر، قاتل آن جناب محسوب می شوند، زیرا كه همه اسباب بودند برای قتل آن حضرت، به واسطه ی بستن آب و كشتن اصحاب و اقوام اطیاب. چنان كه حدادی [1] را كه پیغمبر خدا در خواب آورده و با او عتاب نموده كه:

چرا فرزندم را كشتی؟ گفت كه: من حربه [ای] به كار نبردم، بلكه حداد بودم، میخ چادر و نحو آن را اصلاح می كردم. آن جناب فرمود كه مگر سیاهی لشكر مخالف نبودی؟ پس میلی از خونی كه در طشت و در نزد آن جناب بود به چشم حداد كشید و آن مردود كور گردید. [2] .

مجملا همه از قتله ی آن جناب باشند از این جهت در اخبار تعبیر به قتله به صیغه ی جمع شده. پس ابن زیاد نیز از قتله ی آن جناب است، و یزید قاتل او است. از این جهت در اخبار ورود یافته كه قاتل آن حضرت یزید بن معاویه لعین اهل آسمانها و زمینها است. و اما آن كه به مباشرت قاتل آن حضرت بود، پس در آن اختلاف است بعضی گفته اند كه: او خولی بن یزید اصبحی است. و بعضی گفته اند كه او سنان بن انس نخعی است. [3] و بعضی گفته اند.كه آن شمر بن ذی الجوشن ضبابی كلابی است [4] - علیهم لعنة الله و الملائكة و الناس اجمعین. و قول اخیر اصح و اقرب و اصوب است به جهت ورود بعضی از اخبار و اشتهار در میان اصحاب اخیار، بلكه این شهرت شهرتی است كه قریب به اجماع است اگر حقیقت اجماع نباشد، بلكه دور


نیست كه ضرورت مذهب شیعه در آن ادعاء شود بلكه مخالف این قول در این جزء از زمان مقطوع است، زیرا كه بالفعل قائلی به آن نیافتم. پس آنچه بر خلاف آن ورود یافته مأول است با این كه سنان و یا انس و یا هر دو زخمهایی برآوردند كه موجب هلاكت بود.


[1] حدادي: آهنگري.

[2] بحارالانوار 321 - 319 :45، و نيز بنگريد به: مناقب ابن شهر آشوب 58:4 و 59.

[3] مثير الاحزان:75.

[4] الارشاد 112:2.